آزمایش هورمونی زنان

آزمایش هورمونی زنان

آزمایش هورمونی زنان چیست

 
هورمون‌ها بر همه فعالیت‌های بدن، از رشد و متابولیسم گرفته تا تولید مثل و چرخه خواب، تاثیر می‌گذارند به همین علت آزمایش هورمونی زنان باید انجام شود . حتی یک عدم تعادل ناچیز در سطح هورمون‌های شما می‌تواند تأثیر قابل توجهی در سلامتی داشته باشد و بر خلق و خو، سطح انرژی و همچنین باروری و میل جنسی شما تأثیر بگذارد. هورمون‌ها به عنوان پیام رسان‌های شیمیایی شناخته می‌شوند که توسط غدد تولید می‌شوند و به جریان خون آزاد می‌شوند. آنها فعالیت‌های مختلفی در بدن انجام می‌دهند، از جمله تنظیم اشتها، رشد، روحیه و تولید مثل و غیره. به طور کلی، آنها تمام عملکردهای بدن را تنظیم کرده و متعادل نگه می‌دارند. اختلالات هورمونی، مشکلات رایجی هستند که اغلب از طریق درمان جایگزینی هورمون یا تغییر سبک زندگی، قابل کنترل و درمان هستند. سطح هورمون‌ها همیشه ثابت نیست و در طول روز و در زنان و در طی چرخه تولید مثلی، تغییر می‌کند.
اندازه گیری LH روشی آسان جهت تشخیص وقوع تخمک گذاری می باشد. اوج ناگهانی LH خون نشانه وقوع تخمک گذاری می باشد. گرفتن نمونه های سرمی روزانه جهت تعیین LH در حدود زمان میان سیکل می تواند زمان اوج گیری ناگهانی LH را در روز ” حداکثر وقوع باروری” تعیین کند. افزایش سطوح FSH و LH در مبتلایان به عدم کارایی گنادها نشان دهنده نارسایی اولیه گنادها می باشد؛ همان طور که در زنان مبتلا به تخمدان های پلی کیستیک یا در طی یائسگی مشاهده می شود. در نارسایی گنادی ثانویه، سطوح FSH و LH به دلیل نارسایی اولیه هیپوفیز و یا بعضی اختلالات دیگر محور هیپوفیز – هیپوتالاموس، سوء تغذیه یا تأخیر فیزیولوژیکی رشد و تمایز جنسی و استرس پایین می باشد. هورمون LH همچنین به جهت بررسی اختلال عملکرد بیضه در مردان و ارزیابی مشکلات غدد درون ریز در رابطه با بلوغ زودرس در کودکان نیز استفاده می شود. از سنجش FSH و LH اغلب به منظور تشخیص یائسگی استفاده می شود تا بتوان هر چه سریعتر درمان جایگزینی هورمونی را آغاز نمود.
افزایش میزان LH در بانوان ممکن است به دلایل؛ نداشتن فعالیت تخمدان ها به علت یائسگی، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و یا آسیب دیدن در اثر شیمی درمانی، بلوغ زودرس در دختران جوان و عدم تخمک گذاری رخ دهد و افزایش میزان LH در مردان ممکن است به دلیل؛ عدم عملکرد بیضه ها در اثر عمل جراحی و یا بیماری اوریون، در معرض اشعه x بودن، سرطان، شیمی درمانی و یا جراحت، فقدان بیضه و یا خارج کردن آن، کاهش میزان LH و سندرم کلاین فلتر رخ بدهد.
برای آمادگی در این آزمون نیازی به انجام کار خاصی نیست. ارائه دهنده مراقبهای بهداشتی که برای آزمایش از شما خون می‌گیرد، داخل آرنج شما را با مایع ضدعفونی کننده تمیز می‌کند. یک نوار الاستیک در اطراف بازو می‌بندد که به تورم رگ‌ها جهت گرفتن نمونه خون کمک می‌کند. برای جمع آوری نمونه خون، تکنسین بهداشت یک سوزن نازک را به رگ بازوی شما وارد می‌کند و خون را به داخل ویال می‌کشد. هنگام وارد شدن سوزن ممکن است احساس سوزش کنید. هنگامی که ویال پر شد، تکنسین یا پرستار سوزن و تورنیکت را برمی‌دارند. برای جلوگیری از خونریزی باندی را بر روی محل نمونه‌گیری فشار می‌دهد. تمام این فرایند فقط چند دقیقه طول می‌کشد.
بعد از آزمایش ممکن است احساس سبکی سر کنید. همچنین ممکن است در محل نمونه‌گیری دچار کبودی شوید. پزشک همچنین ممکن است به طور همزمان سطح شما هورمون تحریک کننده فولیکول یا FSH را نیز بررسی کند.
پزشک باید دستورالعمل‌های دقیق را برای آماده سازی به منظور انجام آزمایش خون به شما ارائه دهد. ممکن است به شما گفته شود مصرف برخی از داروها را که می‌توانند بر نتایج تأثیر بگذارند، متوقف کنید، بنابراین حتماً تمام داروها و مکمل‌هایی را که مصرف می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر شما یک زن هستید، ممکن است لازم باشد تا چهار هفته قبل از آزمایش، مصرف داروهای ضد بارداری یا سایر قرص‌های هورمونی را متوقف کنید. پزشک همچنین می‌خواهد از تاریخ آخرین قاعدگی شما مطلع شود. همانند بسیاری از خونگیری‌ها، ممکن است از شما خواسته شود تا هشت ساعت قبل از آزمایش از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. اگر هفت روز قبل از آزمایش خون LH هر نوع آزمایش یا روش درمانی که انجام داده‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید. این موارد می‌توانند در نتایج آزمایش شما تداخل ایجاد کنند.
 




:: برچسب‌ها: آزمایش هورمونی زنان ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : idanito
تاریخ : چهار شنبه 4 خرداد 1401
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: